Корисні поради

Майстерність учителя географії.
Тільки учень проходить у кілька років дорогу, на яку людство витратило тисячоліття. Однак його слід вести до мети не з зав’язаними очима, а зрячим: він повинен сприймати істину не як готовий результат, а  відкрити її. Учитель повинен керувати цією експедицією відкриттів, отже , бути не тільки простим глядачем. Але учень повинен напружувати свої сили; йому ніщо не повинно діставатися просто. Дається тільки тому, хто прагне. Адольф Дистервег.
         Якими якостями повинен володіти учитель географії?
1.Повинен добре знати фактичний матеріал, удосконалювати методику викладання предмету. Словом, бути якоюсь мірою енциклопедично освідченню людиною.
2.Учитель має бути глибоко обізнаним з навколишнім життям й пов’язувати викладання свого предмета  з сучасністю. Відставання географії від життя   робить цей предмет неповноцінним, бо географія і сучасність неподілені.
3.Учитель географії повинен жити усім тим, чим живе наша країна, її економічними та культурними успіхами  знати про події,  які відбуваються за кордоном. Для учнів не повинно бути кращого авторитета ніж він, у міжнародних питаннях. Так само він не може не цікавиться художньою літературою, мистецтвом як творчим надбанням народів, про які йому доведеться говорити на уроках.
4.Проводити спостереження, дослідження, складати колекції, проводити екскурсії та подорожі.
5.Для вчителя географії є ще одна ділянка роботи – краєзнавство, стовпова дорога до наукової діяльності. Слід ближче бути до природи, любити її, розуміти її.
6.Ефективне засвоєння знань залежить від уміння створити в учнів сприйнятливий настрій. Цьому сприяє доброзичливе ставлення вчителя до дітей. Учні краще вчаться в атмосфері взаємодопомоги, ввічливості, де панує дотепне слово, сміх, жарт, гумор. Звичайно, учитель може застосовувати й засоби покарання, якщо учні того заслуговують. Але покарання має бути справедливим, розумним, тактовним.
7.М.М.Баранський розділив три етапи підготовки до уроку: підготовчу роботу задовго до уроку, напередодні уроку.
8.Використння новітніх інформаційно-комунікаційних технологій – важливий аспект ефективної роботи вчителя, який дозволяє створювати сучасні уроки, урізноманітнювати домашні завдання, проводити пошукову та дослідницьку роботу, спрямовувати захопленість школярів комп’ютерними технологіями в освітній процес.
9.Працюючи з класом, учитель повинен звертати увагу на обдарованих  учнів  та таких хто полюбив предмет географію.
10.Не слід з усякими дрібницями  апелювати до адміністрації школи, бо це в корені підриває авторитет учителя. Голе адміністрування, грубість, окрики  -погана риса учителя.
Робота з підручником. Деякі вчителі відводять підручнику дуже скромне місце.
1.Прочитай в думці увесь текст, вдумуючись у його   зміст, пам’ятай, що читання підручника без напруження думки - марна  трата  часу.
2.Розділи в думці текст на частини і знайди основні віхи кожної.  Поділові тексту на частини допоможуть підзаголовки підручника і абзаци, а відшуканню головної думки – слова, виділені жирним шрифтом.
3.Читаючи текст, пов’язуй його з картою, графіками, схемами діаграмами підручниками. Пам’ятай, що без карти нема географії.
4.Знайшовши на карті потрібний об’єкт, запам’ятай його орієнтири, тобто ті відомі тобі об’єкти, поблизу яких знаходиться даний об’єкт
5.Порівнюй і зіставляй вивчені явища з іншими.
6.Відшукай зв’язки між вивченими  явищами і навколишнім світом.
7.Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки і записи.
8. Склади короткий усний чи письмовий план прочитаного. Коли такий план подано учителем, то вивчай матеріал за ним.
9.Привчай себе до самоконтролю, обов’язково перекажи в голос або про себе заданий матеріал заданий матеріал, спочатку по частинах, а потім у цілому. Роби це стисло, так, щоб  словам було тісно, а думам – просторово.
10.Завжди намагайся знайти у тексті підручника відповідь на кожне  запитання, які є в кінці параграфа.
11.Обовязково повторюй пройдений матеріал, який має зв'язок з новим.
12.Виконуй домашні завдання завжди, хоч би як тобі було важко. Труднощі треба долати, а не тікати від них.
Перевірка знань учнів на уроці.
Опитувати важче ніж подавати новий матеріал, бо опитування – не тільки засіб контролю знань учнів, а й засіб повторення і закріплення пройденого. М.М.Баранський цілком слушко зазначає, що повторення і перевірка зв’язані між собою так само нерозривні, як предмет і його тінь.
Основні недоліки які мають місце в педагогічній практиці під час опитування.
1.Запитання заздалегідь не продумані, нерідко випадкові, звернені лише до пам’яті учнів, не збуджують думки, не вимагають розуміння географічних явищ і процесів розвитку. Внаслідок цього відповіді мають описовий характер, часто бувають примітивним переказом підручника. Досить одного- двох запитань «чому?», «навіщо?», щоб учень розгубився.
2.До опитування не залучається раніше вивчений матеріал, логічно пов'язаний з темою уроку; до відповідей не залучаються власні спостереження учнів над рідним краєм і висновки з цих спостережень.
3.Під час відповіді мало використовуються карта. Показування на карті незадовільне (неточне, недбале),але це походить повз увагу вчителя. Відповідаючи, учні не користуються наочними посібниками. До опитування мало включаються задачі. вправи; практичні навички учнів не перевіряються.
4.Опитування перетворюється в індивідуальну бесіду. Клас у цей час не працює .Дисципліна часто порушується.
5.Учитель своєю поведінкою  нервує учня, закидає запитаннями не дає можливості зібратися з думками, відповідає сам за учня; не помічає помилок учнів і тому втрачає авторитет. Вдовольняється неточними і неповними відповідями не вміє поглибити і спрямувати опитування, домогтися  вичерпної відповіді, не виправляє мови учнів.
6.Бувають випадки що вчитель неправильно виставляє оцінки. Занижена оцінка породжує  в учнів справедливе невдоволення, завищена – знижує авторитет молодого учителя.


Заповіді 104 річного мудреця Андрія Ворона
Як жити довго в щасті і радості.
1. Навчися бачити довкола все живе траву, дерева, тварин, землю, небо. Вдивляйся в них добрими очима і з уважним серцем – і відкриються такі знання, які не знайдеш у книгах.
2. Постій босоніж на Землі.
3. Шукай випадок побути біля води. Вода зніме втому, очистить думки.
4. Пий чисту воду, де тільки можна, не чекаючи спраги. Це перші ліки.
5. Щодня на твоєму столі повинні бути овочі. Буряк на першому місті, потім квасоля, гарбуз. Різні ягоди, морква, томати, перець, шпинат салат. Яблука, виноград, сливи.
6. М'ясо. Якщо хочеш їж, але рідко, краще кусочок сала.
7. Погана їжа – ковбаса, смажена картопля, печиво, солодощі, консерви. Моя їжа це крупи, квасоля, зелень.
8. Їсти краще по жменьці. Але часто. Щоб менше їсти п’ю багато води та компотів. Їм грубу їжу, і сирі овочі. З вечора четверга до вечора п’ятниці нічого не їм. Тільки п’ю воду.
9.  Піст найбільша благодать. Ніщо не зміцнює мене так, як пости. Кістки стають легкими, як у  птиці, а серце веселе, як у  хлопця кожним великим постом я молодшаю на кілька років.
10. Сонце сходить і заходить – для тебе. Робота вдається після сходу сонця. А мозок краще   відпочиває у вечірньому сні. Так роблять монахи і воїни. І мають силу служити.
11. Добре серед дня подрімати, щоб кров освіжила голову.
12. Менше сиди, але спи вдосталь.
13. Привчи себе жити в прохолодному приміщенні. Досить, щоб ноги, й руки були в теплі, зате голова в прохолоді.
14. Слабке мерзлякувате тіло зміцнюй травами. Гілочки, смородини, малини, суниці запарюй окропом і пий. Взимку від цього будеш мати велику користь.
15. Не забувай горіхи. Горіх схожий на мозок. У ньому сила для мозку.
16. Не роби з людей ні ворогів ні друзів. З людьми будь добрий і уважний.
17. Те, що тобі призначено, буде дано. Тільки навчися смиренно чекати.
18. Не вір в забобони, в передбачення по зірках, не видавайся до ворожіння  Тримай душу і тіло в чистоті.
19. Коли на душі погано, треба багато ходити. Краще полем, лісом, над водою. Найкращі ліки для тіла і душі піст, молитва і фізична робота.
20. Ніколи не бійся починати нову справу – оновишся сам.
21. Мій відпочинок - це зміна занять. Нерви відпочивають коли працюють руки. Тіло набирає сил коли працює голова.
22. Не проси мало. Проси велике, отримаєш менше.
23. Не хитруй, щоб з усього мати користь, а старайся, щоб самому бути корисним.
24. Не будь зубоскалом. Але будь веселим.
25. Не переїдай. Голодний звір хитріший і спритніший від ситої людини.
26. Коли приймаєш їжу, не запивай її. Не пийте ні до ні після прийому їжі.
27. Щоб не ходити з дитиною по лікарнях і аптеках, віддайте її в руки Природи. Ступати по землі босоніж. Це найсильніше загартування. Вкусила оса, мураха. Це на користь.
28. Не їжте перестиглих плодів, підгнилих овочів, пліснявих горіхів.
29. Редьку їжте укріпите печінку, нирки, судини, волосся.
30. Вранці здоровий чоловік має їсти ситно, увечері – помірно.

Крупинки мудрості від А.Ворона

1. Розум силі не завада.
2. Над іншими посмієшся – над собою потлачиш.
3. Очам страшно, а руки роблять.
4. Із- за дурної голови ноги не мають спокою.
5. Де все гостина – там голод дихає в спину.
6. Від кривого дерева крива тінь.
7. Менше ходи в гості -  здоровіші будуть кості.
8. Біда розум гострить.
9. Не земля родить, а руки.
10. Не крути словом, як пес хвостом.
11. Краса до вінця, а розум до кінця.
12. Чоловік пахне вітром, а жінка – димом.
13. Коли боїшся не роби, а зробив – не бійся.
14. Мовчання гнів гасить.
15. Добре діло роби сміло.
16. Чуже не бери, своє не попусти.
17. Багато цвіте, а мало достигає.
18. Не той сильний, хто б’є, а той хто боронить.
19. Глибока вода не каламутиться.
20. Добре далеко розходиться, а недобре ще далі.


Мирослав Дочинець. Многіі літа. Благії літа.
Книжка ввійшла до шістки найпопулярніших видань за рейтингом «Книжка року 2010»

Комментариев нет:

Отправить комментарий